Sjældent er en helt ny bilmodel i nyere tid blevet rost så massivt som Toyotas nyeste GR-model, Toyota GR Yaris. Biljournalister over hele verden, inklusive Danmark, lovpriser køreegenskaber og køreglæde i Toyotas nye firehjulstrukne miniraket, der skal danne grundlag for bilmærkets fremtidige rallybil. Toyota er nu klar til at starte salget op i Danmark med priser fra 499.990 kr.

Fredag den 8. januar 2021

Lav vægt, firehjulstræk og en trecylindret turbomotor med 261 hestekræfter. Sådan lyder opskriften på den helt nye Toyota GR Yaris, der stryger fra 0 til 100 km/t. på under 5,5 sekunder. Den nye miniraket er udviklet i samarbejde med Toyotas succesrige rallyteam og fremstår som en yderst potent gadebil. Toyota åbner nu for salget af GR Yaris i Danmark med en frapris på 499.990 kr.

Biljournalister over hele verden – herunder også i Danmark – har som de første testet GR Yaris. Og superlativerne står nærmest i kø over det seneste skud på stammen fra Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing.

”Kompromisløs og vanvittig sjov,” skriver Bil Magasinet, mens Jyllands-Posten beskriver GR Yaris som helt sin egen og bruger vendinger som ”sjov og effektiv på samme tid” og ”det er svært ikke at blive begejstret”. Bilbasen udråber GR Yaris til noget af det sjoveste, de nogensinde har kørt.

Med så store roser er der altså for alvor lagt op til en kompromisløs bil, der både mestrer den rå banekørsel til perfektion og samtidig også kan fungere som en komfortabel hverdagsbil.

Ægte performancebil

GR Yaris er som udgangspunkt bygget som en ægte performancebil født af Toyotas verdensmesterskabs-vindende rallyteam. Dermed overfører GR Yaris teknologi og design direkte fra motorsporten over i en gadebil, der er tro mod Toyotas motorsportsafdelings højere formål om at skabe bedre biler, der er sjove at køre, og som vil være mulige at købe for helt almindelige mennesker.

GR Yaris placerer sig som den absolutte topmodel blandt alle udgaver af den helt nye Yaris. Det er dog kun forlygter, baglygter, sidespejle og tagantenne, som GR Yaris har til fælles med den almindelige Yaris. Den unikke GR-model er udviklet af motorsportsafdelingen, TOYOTA GAZOO Racing, og Toyotas rallyteam, Tommy Mäkinen Racing, i Finland, og skal bl.a. også bruges som såkaldt homologeringsmodel for Toyotas fremtidige rallybil.

Toyota er derfor heller ikke et eneste sted gået på kompromis med de sportslige præstationer i GR Yaris. Den potente minibil er således bygget på en helt ny platform, der kombinerer Toyotas nye GA-B-platform til minibiler på forreste halvdel af GR Yaris med den nye GA-C-platform til mellemklassebiler på bageste halvdel af GR Yaris.

Nyudviklet firehjulstræk

Samtidig introducerer Toyota et helt nyudviklet sportsligt firehjulstræk kaldet GR-FOUR, der i teorien er i stand til at fordele kræfterne mellem for- og bagakslen fra 100 procent træk på forhjulene og 0 procent på baghjulene til 0 procent på forhjulene og 100 procent på baghjulene.

I praksis har Toyota dog valgt tre forudindstillinger, som føreren kan vælge imellem bag rattet. Forholdet 60/40 er standard, mens sportsindstillingen medfører 30 procent træk på forhjulene og 70 procent på baghjulene. I baneindstilling er der lige meget træk for og bag.

Kræfterne til hjulene leveres af en helt ny tre-cylindret 1.6-liters turbomotor med 261 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm, der flår den lille racer fra 0 til 100 km/t. på under 5,5 sekunder, distancerer enhver konkurrent i samme størrelse, og som kan måle sig med performancebiler i den større kompakte mellemklasse.

En af årsagerne til de imponerende præstationer er vægten på GR Yaris, der er holdt nede som følge af brug af aluminium til motorhjelm og døre samt kulfiber til taget. Så selvom GR Yaris mønstrer kræfter som en kompakt mellemklassebil, vejer den med sine blot 1.280 kg det samme som en minibil.

Rammeløse døre i aluminium

GR Yaris adskiller sig ikke kun teknisk fra den almindelige, nye Yaris. Selvom man kan genkende flere designelementer mellem de to udgaver, fås GR Yaris udeukkende i en tre-dørs udgave med rammeløse døre og med en taglinje hele 91 mm lavere. Fronten byder desuden på et mere aggressivt udseende design, mens en hækspoiler og ekstra brede skærmkasser til de store 18” alufælge bagtil er med til at give bilen et ekstra muskuløst udtryk.

Toyotas nye miniraket, der kan bestilles hos alle Toyota-forhandlere i Danmark, kommer i tre forskellige udstyrsvarianter. Udstyrslisten til standardudgaven er omfattende og byder udover 18” alufælge, fuld LED-lyspakke, adaptiv fartpilot, seneste udgave af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, 8” touch skærm med Apple CarPlay og Android Auto samt bakkamera også på en perlerække af dedikeret GR udstyr.

Her kan bl.a. nævnes GR-FOUR firehjulstrækket, GR kølergrill, GR sportslæderrat, GR aluminiumspedaler, GR sportssæder i Alcantara-stof samt GR sportsundervogn. Standardudgaven koster 499.990 kr.

Vælger man en såkaldt Convenience-pakke, får man bl.a. overvågning af de blinde vinkler, head up display i farver i forruden, parkeringssensorer for og bag samt et luksuriøst JBL lydanlæg med 8 højttalere. GR Yaris Convenience koster 545.990 kr.

Bedste opsætning til banekørsel

Den tredje udstyrsudgave er til dem, der ønsker den ubetinget bedste opsætning til banekørsel. GR Yaris Cicuit, som udstyrsudgaven hedder, byder i tillæg til standardudgaven på et særligt Torsen-differentiale, der er i stand til at fordele trækkraften mellem højre og venstre hjul både for og bag, så man på den måde får den helt optimale fordeling af kræfter mellem de fire hjul.

Circuit-udgaven er desuden monteret med 18” letvægts alufælge med Michelin Pilot Sports 4s dæk, har fået et forstærket motorunderskjold, banetunet undervogn og styretøj og ekstra kraftige, rødlakerede GR bremsekalibre. GR Yaris Circuit koster 575.990 kr.

Den nye GR Yaris er Toyotas anden globale GR-model efter introduktionen i forrige år af femte generation af den legendariske sportsvogn, GR Supra.