Toyota og Bjarke Ingels bygger fremtidens by

Toyota vil bygge fremtidens by for foden af det berømte bjerg, Mount Fuji, i Japan – og den verdensberømte danske arkitekt, Bjarke Ingels, skal stå for det storstilede projekt. Det er netop blevet offentliggjort på den store elektronikmesse, CES, i Las Vegas i USA.

Fremtidens by, der både bliver bygget og skal drives på bæredygtig vis med forureningsfri brintteknologi, solceller, robotteknologi, kunstig intelligens og forskellige former for selvkørende mobilitetsprodukter, får navnet Toyota Woven City. Første spadestik bliver allerede taget i starten af næste år.

”Et projekt af denne skala og størrelse vil være vores mest ambitiøse til dato.”

Sådan beskriver den danske stjernearkitekt, Bjarke Ingels, det helt nye og storstilede byggeri af fremtidens by, som mobilitetsgiganten Toyota har bedt ham om at stå i spidsen for.

Bjarke Ingels Group, som den danske arkitekts succesrige virksomhed hedder, har gennem årene ellers stået i spidsen for et utal af både ikoniske og berømte byggerier over hele verden lige fra 8tallet i Ørestaden i København og Pandahuset i Zoo over den pyramideformede skyskraber VIA 57 WEST på Manhattan i New York og Googles nye hovedkontor i London til den flydende by, Oceanix City.

Så der ligger altså store ord bag, når Bjarke Ingels betegner det kommende byggeri af fremtidens by, Toyota Woven City, i Japan som sit mest ambitiøse.

Fremtidens by vil dække et areal på 175 acres – svarende til små 71 hektarer eller knap 710.000 m2 – og blive placeret ved området Higashi Fuji for foden af det berømte japanske bjerg, Fuji.

Levende laboratorie

Den nye fremtidsby skal bruges som et levende laboratorie og kommer til at huse op til 2.000 indbyggere og forskere, der alle skal leve og bo i et miljø bestående af bygninger, der er opført på bæredygtig vis primært i CO2-neutralt træ, og som kombinerer traditionelt japansk snedkeri med moderne robotproduktionsmetoder.

Indbyggere og forskere i det levende laboratorie kommer til at fungere som en slags forsøgspersoner og bidrage med værdifuld viden til udviklingen af selvkørende teknologier, robotteknologier, personlige mobilitetsteknologier, smart homes og kunstig intelligens i et virkeligt og naturtro samfund og miljø.

”Når vi bygger en helt ny by op fra grunden, får vi en unik mulighed for at udvikle fremtidige teknologier – herunder et digitalt styresystem til byens infrastruktur. Vi kan bl.a. teste en masse forskellige forbundne enheder med kunstig intelligens både virtuelt og rent fysisk i virkeligheden med beboerne, bygningerne og de køretøjer, der alle er linket sammen og kommunikerer med hinanden ved brug af data og sensorer,” siger Toyotas øverste chef, Akio Toyoda, under præsentationen af fremtidens by ved elektronikmessen, CES, i Las Vegas.

Han opfordrer samtidig kommercielle og akademiske partnere, videnskabsfolk og forskere, der kunne finde interesse i at deltage i projektet om fremtidens by med deres egne projekter, til at kontakte Toyota.

Bedre mobilitet til alle

”Alle, der ønsker at være med til at forbedre måden, vi kommer til at leve på i fremtiden, er velkomne. På den måde udnytter vi enhver mulighed i dette helt unikke forskningsegnede økosystem, så vi kan få udviklet endnu bedre måder at leve på og endnu bedre mobilitet til alle,” lyder det fra Akio Toyoda.

Det er over et år siden, at Bjarke Ingels første gang mødtes med Toyota i Japan om det visionære projekt, og den store masterplan vidner allerede om et hidtil uset byggeri både over og under jorden.

En særlig vejtype skal bruges til hurtigere køretøjer, en anden vejtype til en blanding af langsommere kørende personlig mobilitet og fodgængere, mens den tredje vejtype vil være parklignende promenade udelukkende for fodgængere. Disse tre vejtyper bliver visuelt vævet sammen for at danne et organisk gittermønster for at hjælpe med at fremskynde testen af selvkørende enheder.

Bygningernes tage vil være dækket af solcellepaneler for at producere strøm som supplement til den strøm, der genereres af den forureningsfrie brintteknologi i bygningerne.

Boligerne i fremtidsbyen vil være udstyret med det nyeste inden for hjælpemiddelteknologi til mennesker som fx hjemme-robotter, der kan hjælpe til i dagligdagen.

Hjemmene kommer til at bruge sensorbaseret kunstig intelligens til at holde øje med beboernes helbred, tage sig af beboernes grundlæggende behov og i det hele taget forbedre dagligdagen.

Selvkørende og forureningsfrit

Det bliver udelukkende tilladt at transportere sig rundt i byen ved hjælp af fuldt selvkørende, forureningsfrie køretøjer på hovedfærdselsvejene. Over hele byen vil selvkørende Toyota e-Palette køretøjer blive brugt til transport af mennesker og levering af varer, ligesom nogle også vil fungere som selvkørende detailforretninger.

Lokale gårdspladser i byens forskellige kvarterer og en stor central park er designet til rekreative formål såvel som sociale sammenkomster. Toyota mener nemlig, at et andet vigtigt aspekt ved fremtidens by skal være at opmuntre mennesker til at mødes og knytte tættere bånd.

Toyota planlægger at befolke fremtidens by, Toyota Woven City, med ansatte og deres familier, pensionerede par, detailhandlere, besøgende forskere og forretningspartnere. Planen er, at der i starten skal bo 2.000 mennesker i den japanske fremtidsby – og at dette antal skal stige, efterhånden som byen udvikler sig.

Første spadestik til byggeriet af fremtidens by tages i begyndelsen af næste år.

Tirsdag den 7. januar 2020

Vi anvender cookies her på hjemmesiden, og du kan læse mere om anvendelsen her.
Når du lukker denne boks og/eller fortsætter dit besøg, accepterer du samtidig brugen af cookies.

OK