Toyota introducerer ny turbomotor i GR Supra

Toyota supplerer den kraftige sekscylindrede 3.0-liters rækkemotor i sportsvognen GR Supra med en ny, lettere og mere kompakt firecylindret 2.0-liters turbomotor med 258 hestekræfter. Det betyder en vægtreduktion på hele 100 kg, hvilket gør køreegenskaberne i den i forvejen køreglade bil endnu skarpere.

Det er kun godt et år siden, at Toyota for første gang viste den femte og helt nye generation af den legendariske sportsvogn, GR Supra, frem for offentligheden. Dengang bød motorpakken udelukkende på en kompetent og effektfuld sekscylindret 3.0-liters rækkemotor med 340 hestekræfter med en accelerationstid fra 0 til 100 km/t. på 4,3 sekunder – helt i tråd med den tunge arv, den baghjulstrukne sag skal løfte fra tidligere generationers populære udgaver af Supra.

Nu er Toyota klar til at udvide motorprogrammet i GR Supra i form af en ny firecylindret 2.0-liters turbomotor med 258 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Nm. Den nye motor skal supplere den kraftigere 3.0-liters rækkemotor og være med til at gøre GR Supra interessant for endnu flere.

Selvom at den nye firecylindrede motor godt nok har færre hestekræfter, betyder en vægtreduktion på 100 kg, at GR Supra 2.0 fortsat vil opføre sig som en særdeles køreglad og ikke mindst hurtig sportsvogn – endda med endnu skarpere køreegenskaber som følge af den lavere vægt.

Den optimale 50/50-vægtfordeing mellem for og bag er nemlig bevaret ved at placere den mere kompakte frontmotor længere tilbage og dermed endnu tættere på midten af bilen, ligesom det blot tager 5,2 sekunder at nå 100 km/t.

Sportslig fornøjelse

2.0-liters turbomotoren med twin-scroll teknologi, der eliminerer turbotøven, er som sin 3.0-liters storebror sammenkoblet med en 8-trins automatgearkasse fra ZF, hvilket ikke bare gør det til en fornøjelse – men til en ægte sportslig fornøjelse – at sidde bag rattet i GR Supra.

Toyota har ikke lagt begrænsninger på produktionen af den nye GR Supra 2.0, men bygger i forbindelse med introduktionen i Europa i alt 200 særlige udstyrsudgaver med den nye motor, der får navnet Fuji Speedway Edition.

De får alle udvendigt en unik hvidmetallic lakering med kontrastfarvede matsorte 19” alufælge og røde sidespejlskapper, mens kabinen prydes af et instrumentpanel med flere kulfiberdetaljer og et i øjnefaldende rødt og sort sædebetræk i Alcantara-stof – de samme røde og sorte farver, som kendetegner Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing.

Derudover vil både et aktivt differentiale, en adaptiv variabel undervogn og særlige sportsbremser være standard i den begrænsede variant – finesser, som også er en del af den sportspakke, der kan tilvælges i standardudgaven af GR Supra 2.0. Det er endnu uklart, om nogle af de 200 særlige eksemplarer med navnet GR Supra Fuji Speedway Edition kommer til Danmark.

Sikkert er det dog, at Toyota åbner for salget af normale udgave af GR Supra 2.0 i Danmark i løbet af foråret. Priser og udstyrsvarianter bliver offentliggjort tættere på salgsstart.

Tirsdag den 18. februar 2020

Vi anvender cookies her på hjemmesiden, og du kan læse mere om anvendelsen her.
Når du lukker denne boks og/eller fortsætter dit besøg, accepterer du samtidig brugen af cookies.

OK